Terugblik op 2019 en plannen voor 2020

ECC België staat al sinds 2001 ten dienste van de consument, maar onze vooruitgang en succes hebben we te danken aan de kracht van ons netwerk dat dit jaar 15 wordt. We blikken graag even terug op de cijfers van 2019.

Een terugblik op 2019

• ECC België ontving een recordaantal aanvragen: 12.578.
  • De gerapporteerde klachten gingen over
    1. niet-levering van online aankopen
    2. garantie & bedenktermijn
    3. abonnementsvallen
  • We contacteerden vooral handelaars in
    1. luchtvaartsector
    2. autoverhuur
    3. ontspanning en spelletjes-sector
  • In 77% van de aanvragen werd het contract online afgesloten.
  • De Belgische handelaars waren goed voor minnelijke oplossingen in 42%, terwijl de Belgische consumenten in 57% konden rekenen op een minnelijke oplossing met de buitenlandse handelaar.

Onze highlights van 2019 waren zeker en vast:

• de ontwikkeling van de www.webshopcheck.be,
  • de verdere wegwerking van bugs in het nieuwe electronische klachtenverwerkingssysteem dat we gebruiken binnen het netwerk en
  • ons eerste jaar als contactpunt voor klachten over geoblocking en de Dienstenrichtlijn.

Plannen voor 2020

Focus in 2020 zal liggen op onze 15de verjaardag waarin we als netwerk twaalf consumententhema’s, elke maand van ons verjaardagsjaar eentje, in de kijker zetten. Elk ECC neemt een thema of een deel van een thema op zich. ECC België zal zich over het thema ‘hoe de consument zijn rechten kan doen gelden’ ontfermen. Verder willen we klachten voorkomen door onze website te spijzen met nog betere informatie die gemakkelijk door iedereen te vinden is. En uiteraard een goede dienstverlening aanbieden. En dat is een echte uitdaging omwille van een stijgend aantal vragen, jaar na jaar.