twitter facebook
Nieuwsbrief van 20 mei 2020
 
Coronacrisis en uw consumentenrechten

Videocall ECC-Net

Het is drukker dan druk bij ECC-Net en ECC België

  • Wat moet ik doen als mijn vlucht geannuleerd is?
  • Kan ik mijn hotelboeking wijzigen?
  • Krijg ik mijn geld terug voor het afgelaste concert?

Sinds de start van de wereldwijde coronapandemie ontving ECC-Net al meer dan 20.000 (op 13/05/2020) vragen en klachten van consumenten over de gevolgen van de coronacrisis op hun consumentenrechten. Ook wij worden overspoeld en noteerden vandaag al 2.173 corona gerelateerde vragen en klachten. En dit bovenop alle gebruikelijke.

Helaas hebben onze juridische experts op dit moment niet altijd een pasklaar antwoord en is het ook voor hen afwachten hoe de coronamaatregelen in de andere landen evolueren.

We hebben een lijst met veelgestelde vragen uitgewerkt om zoveel mogelijk consumenten snel en efficiënt een eerste advies te geven. En natuurlijk passen we de informatie aan op basis van de actualiteit. 

Van plan om maskers, desinfectiegel of iets anders online te kopen? Doe de Webshop Check en laat u niet in de val lokken door verkopers die misbruik maken van de situatie en van u!

Maar we bieden uiteraard ook andere informatie over consumentenrechten in Europa op onze website en een online formulier waarmee consumenten klacht kunnen indienen tegen een bedrijf gevestigd in een ander EU-land.

Hebt u contact met ons opgenomen en wacht u op een reactie? Heb nog even geduld. Wij proberen u zo snel mogelijk een advies op maat te geven. 

 

Vanuit ons ‘kot’ wensen we jullie allen het beste toe!
ECC-Team

Lees verder

Coronavirus
Dat COVID-19 ons dagelijks leven ontwricht is duidelijk. Zit u met vragen over uw consumentenrechten in Europa? Wij gidsen u naar een antwoord. 
Lees verder

Reisannulaties in coronatijden
De Europese Commissie ziet de vrijwillige reisvoucher als aantrekkelijk alternatief voor terugbetaling in geld, mits hij aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Lees verder

FAQ Coronavirus
Hoe zit het met de reis naar Spanje die ik heb geboekt met vertrek 14 augustus? Ik weet niet of toeristen op dat moment nog welkom zijn. Zou ik veiligheidshalve niet beter alles annuleren?

U vindt het antwoord op deze vraag bij nummer 20 van onze FAQ.

Lees verder

(08/05/2020) Europadag: ECC-Net kent drukste maanden ooit door de coronacrisis
Europadag, ter herdenking van de Schumanverklaring op 9 mei dit jaar exact 70 jaar geleden, wordt overschaduwd door de wereldwijde coronapandemie. Het Netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) ondervindt dat consumenten op zoek zijn naar informatie over hun consumentenrechten in Europa tijdens deze crisis. Het registreert dan ook een ongekend groot aantal vragen.
Lees verder

Vraag van de maand
Hoe zit het met de reis die ik heb geboekt voor de zomer of voor de start van het schooljaar?
Lees verder
 
 
 
DISCLAIMER
ECC België is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw (Test Aankoop). Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie. De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie of het Europees Uitvoerend Agentschap Innovatieraad en kmo’s (EISMEA). Zij aanvaarden hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid. Deze disclaimer geldt ook voor de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, medefinancier van het project.
 
UITSCHRIJVEN
Wenst u de ECC-nieuwsbrief niet langer te ontvangen? Schrijf u dan uit met onderstaande link.
Uitschrijven

 
 
© Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel - tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be