Vraag van de maand

Omdat de covid-19-maatregelen voortdurend wijzigen, kunnen wij de juistheid van deze informatie op datum van vandaag niet garanderen. Voor de meest recente informatie over reisvoorwaarden naar en van België kunt u terecht op de website info-coronavirus.be. Meer informatie over reizen naar andere Europese en Schengenlanden vindt u op reopen.europa.eu.

 

Hoe zit het met de reis die ik heb geboekt voor de zomer of voor de start van het schooljaar?

Zolang uw reis niet officieel is geannuleerd door uw reisbureau of reisorganisator, kan het zijn dat u annuleringskosten moet betalen als u besluit uw reis zelf te annuleren. Bij gebrek aan beslissingen van de Belgische autoriteiten of de autoriteiten van het land van bestemming, heeft uw reisagent of reisorganisator het recht om zijn algemene voorwaarden toe te passen. Voorzien die een verbrekingsvergoeding? Dan kan hij u annulatiekosten aanrekenen of weigeren om uw aanbetaling (voorschot) terug te betalen.

Vraagt de reisagent of reisorganisator het saldo van uw reis te betalen? Ook hier is de redenering dezelfde: zolang uw reis niet officieel wordt geannuleerd, blijft uw reiscontract lopen en moet u de verplichtingen, dus ook de betaling van de volledig reissom, naleven.

  • U weigert het saldo te betalen als uw reis niet wordt geannuleerd? U verbreekt dan de reisovereenkomst en loopt het risico dat de reisagent of de reisorganisator annulatiekosten zoals voorzien in het contract aanrekent.
  • Hebt u betaald en is uw reis definitief geannuleerd? U hebt recht op terugbetaling van alle bedragen die u hebt voldaan. Gezien de omvang van de COVID-19-pandemie, ontvangt u waarschijnlijk een tegoedbon met een minimale geldigheidsduur van één jaar (18 maanden voor Frankrijk). Gebruikt u deze coronavoucher niet binnen het jaar (of 18 maanden voor Frankrijk)? Dan kunt u een terugbetaling in geld vragen. Klik hier voor meer informatie over de aanbevelingen van de Europese Commissie over het voucherbeleid.

Probeer in ieder geval te onderhandelen met uw reisgent of reisorganisator. Komen jullie telefonisch overeen dat het saldo later betaald kan worden, vraag dit dan schriftelijk te bevestigen of stuur hierover zelf een bevestigende e-mail.

Zit u met andere vragen? Snuister hier in onze FAQ. Wie weet zit uw probleem er tussen en hebt u meteen uw antwoord!

Toch niet gevonden? Neem contact op met onze juridische dienst (02 542 33 46 of via het formulier). Onze dienstverlening is gratis.