Scorebord consumentenvoorwaarden 2019
Laatst aangepast op 23/01/2020.
Vorige maand publiceerde de Europese Commissie haar editie 2019 van het ‘scorebord consumentenvoorwaarden’. Deze editie laat zien dat consumenten zich meer bewust zijn van hun ecologische voetafdruk, dat de verschillen in de consumentenvoorwaarden tussen de verschillende regio's van de EU in het algemeen steeds kleiner worden, dat consumentenregelgeving een voorwaarde voor marktvertrouwen is, en dat het aantal online shoppers groeit. Een samenvatting van het scorebord 2019 leest u in dit informatieblad (Engels).
Milieubewust
Meer dan de helft van de Europese consumenten denkt aan het milieu bij het winkelen, zo blijkt uit deze editie van het scorebord consumentenvoorwaarden.
Tegen de achtergrond van de toenemende bewustwording over de opwarming van de aarde en de verontreiniging van de aarde met plastic, blijkt uit de enquête dat steeds meer EU-consumenten rekening houden met de gevolgen van hun aankopen voor het milieu. De meer milieubewuste consumenten in de EU zijn vooral te vinden in de Oost-Europese (59%) en Zuid-Europese (57%) EU-landen.
Ook op onze agenda en die van de Europese Commissie staat duurzaamheid bovenaan. Daarop hebben ook wij in 2019 de consument aangesproken met polls op Facebook. De resultaten leest u hier. Het ECC-Net wordt dit jaar 15 en zet elke maand een consumententhema in de kijker. Deze maand: duurzaam shoppen en reizen. Een kleine sensibiliseringscampagne loopt in januari op Facebook en Twitter en wordt gedragen door alle 30 ECC’s in het netwerk van Europese Consumentencentra.
Consumentenvoorwaarden in de EU groeien naar elkaar toe
De consumentenvoorwaarden gaan in West-Europa achteruit, maar worden in andere delen van de EU steeds beter, waarbij de zuidelijke en oostelijke EU-landen meer en meer het EU-gemiddelde naderen. Het verschil tussen het hoogst scorende land (Zweden, met 71%) en het laagste scorende (Kroatië, met 53%) blijft echter aanzienlijk.
Met 66% scoort België de achtste plaats, beter dan onze buurlanden Duitsland (65%) en Frankrijk (63%). Slechter dan Nederland (69%) en Luxemburg (67%).
Consumentenregelgeving is een voorwaarde voor marktvertrouwen
Meer dan 70% van de consumenten in de EU vertrouwt erop dat detailhandelaren hun consumentenrechten respecteren.
Omgekeerd vindt meer dan 70% van de detailhandelaren het niet moeilijk om de consumentenwetgeving in acht te nemen. Bovendien zijn de meeste detailhandelaren in de EU positief over de handhaving van de wetgeving inzake consumentenbescherming en productveiligheid in hun sector.
Steeds meer EU-consumenten kopen online
Het aantal consumenten dat online koopt, kwam in 2018 uit op ongeveer 60% en blijft groeien ondanks de grote verschillen, variërend van 84 % in Denemarken tot ongeveer 20% in Roemenië en Bulgarije.
Het vertrouwen van de consument in de grensoverschrijdende aankoop van producten uit andere EU-landen (48%) is echter aanzienlijk lager dan bij binnenlandse onlineaankopen (72%). België scoort rondt deze Europese gemiddelden.
Het ECC-Net heeft nog werk voor de boeg om het vertrouwen van de consument in grensoverschrijdende aankopen te vergroten. Dit doen we door informatie te bieden over hun rechten als onlineconsument en hulp te bieden bij klachten.