Wat als u werd opgelicht?

Fraude komt helaas alsmaar vaker voor. Criminelen dringen uw mailbox binnen, bellen u onaangekondigd op of misleiden u met valse advertenties. Zulke oplichtingspraktijken herkennen is belangrijker dan ooit. Maar wat doet u als u toch werd opgelicht?

Hieronder vindt u enkele algemene tips van ECC België. Op zoek naar specifiekere informatie? Op deze website verdiept u zich in verschillende actuele oplichtingspraktijken.

  1. Dien klacht in bij de uitgever van uw betaalmiddel.Betaalde u met uw bankkaart? Neem dan contact op met uw bank. Gebruikte u uw kredietkaart? Betwist dan de betaling via www.mijnkaart.be.
  2. Doe melding.Dien een klacht in bij de lokale politie, Safeonweb of via het meldpunt van ConsumerConnect van de FOD Economie. Zonder melding kunnen de inspectiediensten niet achter de daders aangaan. Schaamt u zich omdat u goedgelovig was? Dat is absoluut niet nodig: u deed als slachtoffer niets verkeerd.
  3. Neem contact op met de verkoper die u heeft misleid.Vraag de verkoper om uw rechten als consument te respecteren, de aankoop te annuleren en uw eventuele betaling(en) terug te storten.
  4. Doe een beroep op ECC België.Komen u en de verkoper niet tot een overeenkomst? Neem contact op met ECC België en vraag ons om advies of bemiddeling.
  5. Schrijf een review.En waarschuw zo andere potentiële slachtoffers. Zeker als u geen gehoor bij de verkoper krijgt, kan uw review toch voor een doorbraak zorgen. Blijf wel altijd beleefd: zo voorkomt u dat u zelf in gebreke wordt gesteld.
  6. Wees extra waakzaam.Eens fraudeurs over uw gegevens beschikken, is de kans groot dat ze u opnieuw contacteren en nogmaals oplichten. Ze geven zich uit voor iemand anders, beweren dat ze u zullen ‘helpen’ om uw geld terug te krijgen … en bestelen u nog een keer.