Garantie

Wat als mijn product het laat afweten?

Kocht u uw nieuwe gsm, wasmachine of een ander product bij een handelaar? En het werkte niet zoals zou moeten? Dan kunt u beroep doen op de garantie. Meestal hebt u de keuze om u te richten tot:

  • de verkoper: Europese wetgeving geeft u automatisch recht op een wettelijke garantie van 2 jaar bij aankoop van een product bij een Europese verkoper.
  • de fabrikant: Fabrikanten zijn niet wettelijk verplicht om een fabrieksgarantie of commerciële garantie aan te bieden. Doen ze het wel, dan kiezen ze zelf de voorwaarden.

ECC België legt het verschil uit tussen beide.

En waarop moet u letten wanneer u een bijkomende betalende garantie wenst aan te kopen of er beroep op wenst te doen.

In elk geval zijn het aankoopticket, de factuur of het garantiebewijs noodzakelijk. Hou dit document zorgvuldig bij.

Nieuwsgierig naar de regels in de andere Europese landen? Bekijk het uitgebreide rapport over garantie (in het Engels) of de samenvatting in het Engels. 

Goed om te weten: u kunt geen beroep doen op de garantie en wilt uw laten herstellen in plaats van het naar het containerpark te brengen? Sinds 1 maart 2021 hebt u het recht op reparatie van huishoudtoestellen zoals koelkasten, wasmachines, wasdrogers en vaatwassers is. Fabrikanten en importeurs zijn nu verplicht een reeks essentiële onderdelen ter beschikking te stellen van professionele reparateurs en consumenten gedurende ten minste 7 tot 10 jaar nadat het laatste toestel van een model in de EU in de handel is gebracht.