Opgelet voor oneerlijke ongediertebestrijders

Laatst aangepast op 15/10/2020.

Consumenten voelen zich opgelicht door Nederlandse ongediertebestrijders die zelfs meer dan 1000 euro aanrekenen om ongedierte te bestrijden bij hen thuis. Deze oneerlijke ondernemingen maken duidelijk gebruik van de noodsituatie waarin zij zich bevinden en ze hebben vaak geen vergunningen.

Hoe voorkomen dat u wordt opgelicht? Tips!

  • Zoekt u ongediertebestrijders op het internet? Neem niet de eerste de beste. Malafide ondernemingen betalen vaak om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Hou daar rekening mee.
  • Kijk zeker na of er een fysiek adres en ondernemingsnummer is vermeld op de website van de ongediertebestrijder.
  • Vraag naar het aangerekende tarief. Hoeveel bedraagt een normale prijs? Dit varieert. Voor avond- en weekendwerk mag best een extraatje aangerekend worden.
  • Vraag de firma een duidelijke en gedetailleerde prijsofferte en overzicht van de aangeboden diensten voordat hij met zijn werk start.

Goed om te weten: doe de Webshop Check om na te gaan of een onlinehandelaar te goeder trouw is.

Firma blijkt oneerlijk?

Voelt u zich geïntimideerd door de persoon die zich aandient? Dwingt hij u vooraf een groot bedrag te betalen en documenten te ondertekenen zonder dat u tijd kreeg om die aandachtig te lezen? Bel de politie of het noodnummer 112.

Opgelicht?

Ongediertebestrijders die doelbewust gebruikmaken van uw zwakke positie en buitensporige bedragen aanrekenen, zullen meestal niet openstaan voor overleg. Geef het een kans en stuur ze een aangetekende brief waarin u een gedeeltelijke terugbetaling vraagt of een nieuwe verwijdering van het ongedierte vraagt.

Gaat deze onderneming niet in op uw verzoek? Is hij gevestigd in België? Dien een klacht in via ConsumerConnect, het meldpunt van de Economische Inspectie van de FOD Economie. Is hij gevestigd in een ander Europees land? Dan kunt u bij ECC België terecht.