Vraag van de maand
Laatst aangepast op 25/05/2021.
Bijna een jaar geleden werd mijn vlucht door COVID-19 geannuleerd en ik wacht nog steeds op een terugbetaling. Wat kan ik doen?
Veel luchtvaartmaatschappijen boden reizigers een voucher aan na annulatie van hun vlucht door de corona-pandemie. Dat mocht enkel mits akkoord van de reiziger. De Europese wetgeving geeft de reiziger immers recht op een alternatieve vlucht (zonder bijkomende kosten) of terugbetaling.
U vroeg een terugbetaling van uw tegoed maar de luchtvaartmaatschappij komt niet over de brug met uw geld? En u komt niet tot een minnelijke regeling, ook niet met behulp van een bemiddelingsdienst zoals het Europees Centrum voor de Consument? Dan is de Europese procedure voor kleine geschillen uw beste optie. U moet rekening houden met enkele voorwaarden:
- De luchtvaartmaatschappij moet gevestigd zijn in een ander EU-land dan het uwe.
- U claimt maximaal 5.000 euro van de luchtvaartmaatschappij.
Ontdek hoe u deze procedure precies start en hoeveel ze kost.
Hoeveel tijd u hebt om deze procedure te starten, hangt af van de bevoegde rechtbank. Moest uw vlucht opstijgen of landen in België, dan kunt u de zaak voorleggen aan de vrederechter in België. U hebt dan één jaar vanaf de datum waarop uw vlucht werd geannuleerd om de luchtvaartmaatschappij in België te dagvaarden. Deze termijn is helaas heel kort!
Goed om te weten: U hebt geen recht op bijkomende compensatie, omdat het coronavirus een vorm van overmacht is. Wilt u meer weten over uw rechten als luchtvaartpassagier? Consulteer de rubriek vliegreizen.
Hebt u een coronavoucher ontvangen na de annulatie van uw pakketreis geboekt bij een Belgische reisorganisator? Deze tegoedbon vervalt weldra. Ontdek hier wat u kunt doen.
Hebt u nog vragen over deze Europese gerechtelijke procedure? Contacteer onze juristen voor gratis hulp en advies.