Uw consumentenrechten in coronatijden: het Europees Centrum voor de Consument zet ze op een rijtje
Consumenten stellen zich terecht vragen over hun rechten als hun vlucht geannuleerd wordt of hun pakketreis in het water valt door het coronavirus. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België geeft gratis advies aan consumenten over hun rechten in deze en andere situaties. Maar roept tegelijkertijd op tot ‘coronasolidariteit’, voor zover die de consumenten geen al te groot nadeel berokkent natuurlijk.
Dat de coronapandemie ons dagelijks leven ontwricht is duidelijk. Vliegtuigen blijven aan de grond. Landen kondigen een inreisverbod aan. Restaurants sluiten verplicht de deuren … Logisch dat deze situatie heel wat vragen oproept bij consumenten over hun rechten.
Sinds de start van de coronapandemie ontving ECC België al meer dan 800 vragen. Bij ECC-Net staat de teller op bijna 9000. Dit zijn de meest gestelde vragen: “Welke zijn mijn rechten als
- mijn vlucht geannuleerd is?”
- mijn pakketreis niet doorgaat?”
- ik mijn hotelreservatie wil annuleren?”
- het concert waarvoor ik tickets kocht verschoven is naar een latere datum?”
- ik een onlinebestelling tijdens de bedenktijd wil terugsturen?”
Het antwoord op deze en heel wat andere vragen leest u op de website van ECC België: www.eccbelgie.be/coronavirus
#Coronasolidariteit
Consumenten hebben terecht rechten. Maar deze ook opeisen is in deze uitdagende tijden misschien niet altijd de meest aangewezen optie.
De reissector bv. kreeg de voorbije maanden al enkele flinke klappen, zoals het faillissement van Thomas Cook en Neckermann, TravelBird, en vele luchtvaartmaatschappijen. In de praktijk kan het voor sommige bedrijven moeilijk zijn om consumenten te geven waar ze recht op hebben.
Maar ook voor consumenten heeft de coronapandemie verstrekkende gevolgen. Zo leidt tijdelijke werkloosheid als gevolg van de gedeeltelijke lockdown voor de getroffen gezinnen tot benarde financiële situaties. Een tegoedbon in plaats van een terugbetaling van hun geannuleerde vlucht is voor hen geen gepaste optie. Of een geplande reis uitstellen en al beslissen over een nieuwe reisdatum, is geen haalbare kaart voor een gezin in blijde verwachting.
Karen Ghysels, directeur ECC België, verduidelijkt: “De gevolgen van het coronavirus zijn groot voor iedereen, voor u als consument maar ook voor de luchtvaartmaatschappijen, hoteluitbaters, touroperators, webshops enz. Waar u wettelijk recht op hebt, betekent in deze uitzonderlijke situatie niet altijd dat u het ook moet claimen. Misschien is er een compromis te vinden dat goed is voor beide partijen, zoals een kosteloos uitstellen van de reis of het uitreiken van een tegoedbon die aan redelijke gebruiksvoorwaarden voldoet. Solidariteit is in deze moeilijke tijden van beide kanten welkom.”
Bedrijven worden intussen ook gesteund door nieuwe specifieke ‘coronawetgeving’ die de rechten van de consument tijdelijk inperkt om faillissementen te vermijden. Dit is het geval in België en Frankrijk. En dit is de tendens in heel Europa. Nieuwe wetten en andere sectoriële initiatieven zagen het licht. Het is dus niet eenvoudig om te weten waar u recht op hebt en wat uw onderhandelingsmarge is. ECC België kan u daarbij helpen.
ECC-Net staat paraat
Ook tijdens deze uitdagende tijden kunt u met al uw grensoverschrijdende consumentenproblemen terecht bij de Europese Consumentencentra in 30 landen, in alle EU-lidstaten, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.
Zit u met vragen? Blijf er niet mee zitten en contacteer ons. Gratis!
- E-mail naar [email protected]
- Bel naar 02 542 33 46 (werkdagen van 9 u. tot 13 u.)
- Via Facebook op @ECCBelgium
Over ECC België
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 30 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat en één in Noorwegen, IJsland en het Verenigd Koninkrijk. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.
PERSCONTACT
Karen Ghysels: 02 894 20 70 – 0497 59 24 89 – [email protected]
Geïnteresseerd in meer consumentennieuws?
Schrijf je in voor onze elektronische nieuwsbrief.
Voor deze persmededeling is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.
De inhoud van deze persmededeling vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze persmededeling, noch voor een eventueel gebruik ervan.