E-commerce door de ogen van het ECC-Net: tips voor de consument maar ook voor de verkoper!
Meer e-commerce, meer klachten
Momenteel winkelen bijna 250 miljoen Europeanen regelmatig op het internet en dus ook over de landsgrenzen heen. ECC-Net, bevoegd voor vragen en klachten met een grensoverschrijdend aspect, volgt deze evolutie op de voet. In 2013 steeg het aantal klachten over onlineaankopen met 6 % ten opzichte van 2012 en vertegenwoordigen deze klachten meer dan 66% van alle door het netwerk behandelde vragen.
En de trend wordt verdergezet: ECC België behandelde in 2014 32% meer klachten over onlineaankopen dan in 2013.
Tools voor consumenten én handelaars
ECC-Net sprong daarom in de bres en ontwikkelde leerrijke tools voor consumenten én handelaars.
- 7 mythes over e-commerce - een interactieve pdf waarin de mythes ontkracht en ontrafeld worden.
Bv.: Geen garantie bij aankopen via internet. Neem contact op met de fabrikant. - Overzichtelijke checklists voor onlineverkopers
Bv.: Staat het herroepingsrecht wel goed verwoord? Zo niet wordt de bedenktijd met 12 maanden verlengd. - Quiz - Of ken je er al alles van? Doe de test!
- Volledig rapport e-commerce van ECC-Net in het Engels.
- Brochure Kopen op het internet ECC België - aangepast aan de nieuwe wetgeving van 2014.
Goede gewoontes
We geven alvast nog enkele goede gewoontes mee voor ons allen, consumenten:
- Controleer de identiteitsgegevens van de verkoper (naam, adres ...).
- Check de informatie over uw rechten op de website van de verkoper.
- Lees de toepasselijke algemene voorwaarden en bewaar deze (in het bijzonder de voorwaarden voor teruggave en annulatie).
- Verkies veilige betaalmethoden.