Opgelet voor verkopers van elektronische toestellen die u op uw vakantiebestemming benaderen!
Goed geoliede verkooptechnieken
ECC België ontving een groot aantal klachten van consumenten die zich op hun vakantiebestemming, meestal Tenerife, hebben laten misleiden door de agressieve verkooptechnieken van verkopers van elektronische toestellen. Telkens horen we hetzelfde verhaal: op straat spreekt een plaatselijke verkoper hen aan die hen voor een klein prijsje een camera of gsm te koop aanbiedt. Aangetrokken door het schijnbaar voordelige aanbod, volgen ze de verkoper naar zijn winkel, waar ze de aankoop zullen afronden.
Dit lijkt maar een formaliteit maar niets is minder waar. De kopers worden ter plaatse onder druk gezet om ook het allernieuwste model van een tablet “voor een peulschil, maar 100 euro” te kopen. Om de twijfelaars te overhalen, halen de verkopers valse brochures met logo’s van gekende merken boven. Hiermee willen ze aantonen dat de prijs echt niet te kloppen is. Na een minutenlange onderhandeling, zwichten de kopers en betalen ze hun bestelling.
Maar daar blijft het niet bij. Omdat de tablet nog in het Nederlands geconfigureerd moet worden, vragen de verkopers de consumenten op het einde van hun verblijf de tablet te komen ophalen. Terug in de winkel, raden de verkopers aan een nieuwe harde schijf te installeren. Die zou de gebruiksfuncties van de tablet optimaliseren (verhogen van het geheugen, satellietverbinding …) en kost slechts een kleine … 4000 euro. Uitzonderlijk bieden ze een korting van 50% aan. Moe getergd stemmen de consumenten in en betalen ze het enorme bedrag, vaak zelfs cash omdat de bestedingslimiet van hun kredietkaart intussen bereikt is. Van de verkoper ontvangen ze geen factuur, noch garantiedocumenten.
We ontvingen gelijkaardige klachten van consumenten die in de val gelopen zijn door zelf een winkel binnen te stappen met superaanbiedingen in de etalage.
Consumenten hebben niets in handen om verkoop aan te vechten
Eenmaal terug uit vakantie, worden de vermoedens van de kopers bevestigd: het gekochte materiaal is niets meer dan een minderwaardige en goedkope versie van gekende merkproducten die in klassieke gespecialiseerde winkels verkocht worden. Vermits de consumenten nooit enig document ontvingen, hebben ze niets in handen om deze bedrieglijke verkoop aan te vechten.
Eén gouden tip: wimpel straatverkopers af
Omdat de aankoop annuleren en een terugbetaling verkrijgen quasi onmogelijk blijken, hebben wij maar één preventieve tip: wimpel straatverkopers van elektronische toestellen beleefd maar vastberaden af. Vervolg gewoon uw weg en volg de straatverkopers nooit naar hun winkel.
Wat te mooi is om waar te zijn is het vaak. Let ook op voor namaak: goedkope niet gecontroleerde materialen kunnen allerlei nare gevolgen hebben. Denk maar aan ontploffings- of vergiftigingsgevaar.
ECC België toont hoe u kunt proberen een terugbetaling te bekomen
Werd u slachtoffer van zulke bedrieglijke verkooppraktijken, dan toont ECC België wat u kunt ondernemen om te proberen een terugbetaling te bekomen:
- Bent u nog ter plaatse? Dien dan een klacht in bij de lokale politie.
- Eenmaal terug thuis, stuur de verkoper een aangetekende brief waarin u hem de annulatie van de aankoop en een volledige terugbetaling vraagt.
- Betaalde u (gedeeltelijk) met een Belgische kredietkaart, betwist dan de transactie via www.mijnkaart.be.
- Als de verkoper in de EU gevestigd is, kunt u een klacht indienen bij ECC België.