Is een webshop betrouwbaar? Doe de ‘Webshop Check’ van ECC België
12/03 30e verjaardag world wide web #www30
15/03 Wereld Consumentenrechtendag #WCRD19
Problemen met onlineaankopen? Beter voorkomen dan genezen! Het Europees Centrum voor de consument (ECC) België wil beletten dat consumenten misleid worden door frauduleuze websites bij het onlineshoppen. En deze zijn almaar professioneler. De Webshop Check van ECC België biedt stap voor stap tips en geeft aan waarop hij moet letten.
Waarom een Webshop Check?
Online shoppen is lekker gemakkelijk. Enkele kliks volstaan om op het internet te kopen. Helaas is het internet een platform waar ook frauduleuze verkopers actief zijn. Consumenten checken dus beter vóór ze op de bestelknop klikken of een webshop betrouwbaar is. Met de Webshop Check op de website van het Europees Centrum voor de Consument kan dat: www. webshopcheck.be.
De Webshop Check moet consumenten helpen
De Webshop Check geeft op een eenvoudige wijze tips zodat consumenten weten waarop ze moeten letten bij hun onlineaankoop. Aan de hand van deze tips kunnen consumenten zelf de website analyseren en beoordelen of de website betrouwbaar is.
Deze tips worden in de Webshop Check toegelicht zodat consumenten met een gerust hart veilig én overal in Europa online winkelen:
- Check de identiteit
- Check het imago
- Check de betaalwijze
- Check de prijzen
- Check de verkoopsvoorwaarden
- Check wat u bestelt
Is er toch nog een twijfel over een website uit een ander EU-land, vraag dan raad aan ECC België op het nummer : +32 2 542 33 46
Promotiemateriaal
Over ECC België
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 30 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat, één in Noorwegen en één in IJsland. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.
PERSCONTACT
Karen Ghysels: 02 894 20 70 – 0497 59 24 89 – [email protected]
Geïnteresseerd in meer consumentennieuws?
Schrijf je in voor onze elektronische nieuwsbrief.
Voor deze persmededeling is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.
De inhoud van deze persmededeling vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze persmededeling, noch voor een eventueel gebruik ervan.