Online een reis boeken voor een spotprijs? #WeetWatJeKoopt!

De FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België voeren samen een sensibiliseringscampagne over fraude en oneerlijke praktijken. Thema dit jaar: online aanbiedingen voor een spotprijsje. Maar of het nu gaat om een reis, een tablet voor een mooie prijs of schoenen van je favoriete merk, met spotprijsjes op het internet is het altijd opletten geblazen. Ons advies: wees op je hoede, doe de Webshop Check en #WeetWatJeKoopt!

Naar jaarlijkse gewoonte slaan de FOD Economie en ECC België de handen in elkaar voor een sensibiliseringscampagne over fraude en oneerlijke praktijken. Dit jaar willen we consumenten aanzetten tot voorzichtigheid wanneer ze online reisjes voor een spotprijs zien.

Met enkele kliks vind je op het internet een brede waaier aan reisaanbiedingen voor pakketreizen, vliegtuigtickets, verblijf of recreatieve activiteiten, soms ook aangeboden via een online veilingsite. De prijzen kunnen erg verschillen. Een prachtige én goedkope reis ontdekt online? Hoe weet je nu of een heel mooi aanbod echt een buitenkans is of een onbetrouwbaar koopje?

Onze tips

Neem nooit overhaast beslissingen. Informeer je grondig over de website en over het aanbod. Doe de Webshop Check en #WeetWatJeKoopt!

Nuttige tips, een leuke video en informatie over je rechten vind je op de campagnewebsite www.weetwatjekoopt.be.

Waar gebeurd

Mevrouw L. vond op een online veilingsite leuke aanbiedingen voor spotgoedkope reizen. Zij zag het klokje tikken en wou haar kansen maximaliseren. Dus bood zij op vier reizen en …. won ze alle vier! Toeval? Speelde de veilingsite het eerlijk?

Mijnheer D. reserveerde online een vakantiewoning en betaalde meteen de huurprijs per overschrijving. Eenmaal ter plaatste … bleek de vakantiewoning helemaal niet te bestaan. De ‘eigenaar’ van deze spookwoning gaf geen teken van leven meer en liet de terugbetalingsverzoeken van mijnheer D. onbeantwoord. Dit is pure fraude.

Waarom fraude en oneerlijke praktijken in de kijker?

Zowel de FOD Economie als ECC België ontvangen veel klachten over aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn. Niet alleen online maar ook telefonische. ECC België ontving in 2018 meer dan 120 meldingen over onlinefraude en zeker 640 klachten over oplichting per telefoon.  De FOD Economie spreekt van een stijging van 43% van klachten over onlinefraude ten opzicht van 2017.

Over ECC België

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 30 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat, één in Noorwegen en één in IJsland. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.

www.eccbelgie.be

Lees meer over het ECC-Net.

PERSCONTACT
Karen Ghysels: 02 894 20 70 – 0497 59 24 89 – [email protected]

Geïnteresseerd in meer consumentennieuws? 
Schrijf je in voor onze elektronische nieuwsbrief.

Voor deze persmededeling is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.

De inhoud van deze persmededeling vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze persmededeling, noch voor een eventueel gebruik ervan.­­­­­­­