Wat zijn uw rechten nu Ryanair u in de steek laat?
"Tot 50 vluchten per dag zijn geannuleerd de komende 6 weken. Uw vlucht gaat door, tenzij u een mail ontvangt”. Dit ‘geruststellende’ bericht prijkt op de site van Ryanair. De luchtvaartmaatschappij heeft inderdaad meer dan 2000 verbindingen geannuleerd om ‘de stiptheid te verbeteren’. Hoewel er twee opties (terugbetaling of vervanging) worden aangeboden op de website, ontbreekt de informatie over de eventuele hotelkosten die voor rekening van Ryanair zijn en het recht op compensatie wanneer de vlucht geannuleerd werd op minder dan 2 weken voor vertrek. Het Europees Centrum voor de Consument zet de passagiersrechten op een rijtje en biedt zijn diensten aan om deze reizigers gratis te adviseren.
Bijstand ! Ook de eventuele hotelkosten vallen ten laste van Ryanair
Bij annulatie is Ryanair verplicht om de reizigers de keuze te bieden tussen een gratis omboeking naar een andere vlucht bij de eerste gelegenheid of de terugbetaling van de reservatie. Kiest de reiziger voor een andere vlucht? Dan zijn de hotelkosten tijdens de wachttijd ten laste van Ryanair.
Een compensatie bij verwittiging minder dan 2 weken voor vertrek
Als passagiers pas op minder dan 15 dagen voor vertrek verwittigd worden van de annulatie, dan hebben zij recht op een schadevergoeding bovenop de terugbetaling van de initiële vlucht. Dit is:
- 250 euro voor vluchten van minder dan 1500 km
- 400 euro voor andere vluchten van Ryanair in de Europese Unie
Opgelet, annuleert u zelf uw reis, dan zijn de ticketvoorwaarden van toepassing. Zo kunt u voor niet-terugbetaalbare tickets bijvoorbeeld enkel de luchthaventaksen recupereren. Een terugbetaling of compensatie zijn in dit geval niet aan de orde.