Persberichten
Een overzicht van de persberichten van ECC België – de recente bovenaan:
05/02/2016 (05/02/2016) Timesharing & Co: 50% minder klachten in 6 jaar
Het netwerk van de Europese Consumentencentra (ECC-Net) ontving 2182 klachten in 2009 tegen 1094 in 2015. Deze aanzienlijke daling, hoewel ontoereikend, is waarschijnlijk toe te schrijven aan de inwerkingtreding van Europese wetgeving over timesharing in 2008. Het ECC-Net maakt de balans op in een studie over timesharing en aanverwanten.
11/01/2016 (11/01/2016) Brochure: Een wagen kopen in de Europese Unie
Vindt u uw droomauto niet op het Autosalon? Misschien wel over de grens. Een auto invoeren uit het buitenland is eenvoudiger dan u denkt.
30/09/2015 (30/09/2015) ECC4students
ECC België sensibiliseert jongeren met de slogan "Ken jij je rechten?" op ludieke viltjes en webpagina.
10/07/2015 (10/07/2015) Casasky: annulatie van spookvliegtickets
Talrijke Belgische consumenten die vliegtickets hadden geboekt op de Duitse website Casasky.net zitten met de handen in de haren. Deze website heeft onlangs aangekondigd dat ze alle boekingen voor vluchten gepland in juli annuleert. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) betwijfelt of Casasky de tickets ooit effectief reserveerde bij de luchtvaartmaatschappijen. Het ECC staat aan de zijde van alle getroffenen om hun rechten te doen gelden.
06/07/2015 (06/07/2015) Opgelet voor verkopers van elektronische toestellen die u op uw vakantiebestemming benaderen!
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontvangt klachten van vakantiegangers naar de Spaanse eilanden, die zich hebben laten overhalen tot de aankoop van dure elektronische toestellen en software. Achteraf blijkt dat ze hiervoor een veelvoud van de echte waarde betaalden. De kwaliteit is daarenboven ondermaats. ECC België heeft één eenvoudige tip: wimpel straatverkopers van elektronische toestellen beleefd maar vastberaden af. Hebt u zich toch laten verleiden? ECC België toont hoe u kunt proberen een terugbetaling te bekomen.
30/06/2015 (30/06/2015) Niet meer raad- en sprakeloos op reis in Europa met de gratis “ECC-Net: Travel” app
Hebt u vakantieplannen? Download nog snel gratis de nieuwste versie van de “ECC-Net Travel” app, uw onmisbare reisgezel, die u bijstaat met hulp en advies bij reisproblemen en dit in 30 landen en 25 talen.
02/06/2015 (02/06/2015) Europese Consumenten Centra vieren 10-jarig bestaan
Het netwerk van de Europese Consumenten Centra (ECC-Net) viert in 2015 zijn tiende verjaardag. 30 centra (ECC’s), verspreid over de EU-lidstaten, Noorwegen en IJsland en medegefinancierd door het EU-consumentenprogramma, staan 10 jaar ten dienste van de Europese consument. De verjaardagseditie van het ECC-Net jaarverslag licht toe wat ECC-Net in de afgelopen 10 jaar realiseerde en zet alle 30 ECC’s een voor een in de kijker.
14/04/2015 (14/04/2015) 16 april: Europese dag van de snelheidscontroles
Op donderdag 16 april wordt op de Europese wegen in 21 landen jacht gemaakt op snelheidsduivels. Van 6 uur ’s ochtends tot middernacht zullen flitscamera’s de snelheid van voorbijgaand verkeer controleren. Reden genoeg dus om uw zware voet thuis te laten als u de baan op moet.
13/03/2015 (13/03/2015) 15 maart: Wereld Consumentenrechtendag
ECC België presenteert ter gelegenheid van deze feestdag zijn jaarverslag 2014 dat visueel beschrijft wat het in 2014 voor de consument betekende.
12/03/2015 (12/03/2015) 15 maart: Wereld Consumentenrechtendag. Zijn commerciële garanties hun geld waard?
Dankzij de Europese garantiewetgeving hebben consumenten recht op herstelling, vervanging en in sommige gevallen de terugbetaling van goederen die binnen 2 jaar na aankoop de geest geven. Verkopers zijn wettelijk verplicht consumenten deze garantie kosteloos te verstrekken. Toch bieden verkopers ook vaak, al dan niet betalende, commerciële garanties aan. Zijn deze commerciële garanties hun geld waard? Bieden ze de consument iets extra vergeleken met de wettelijke garantie die geldt in de EU, Noorwegen en IJsland? Het Netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) heeft 342 controles uitgevoerd in 25 landen, onderzocht 104 websites, contacteerde 127 winkels en peilde online 543 consumenten.