Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

09/12/2020 ECC-Net Annual Report 2013

De Europese Consumentencentra helpen een steeds groeiend aantal consumenten. Dit cijfer nam tussen 2012 en 2013 toe met 11,1 % tot iets meer dan 80.000 vragen. De transportsector bleef ook in 2013 de grootste bron van klachten (29,5 %). Nieuwkomer op plaats twee zijn klachten over huishoudapparaten en onderhoud: 11,8 %. (Engels)


09/12/2020 ECC-Net 10 Years Anniversary Report

De verjaardagseditie van het ECC-Net jaarverslag licht toe wat ECC-Net in de afgelopen 10 jaar realiseerde en zet alle 30 ECC’s een voor een in de kijker. (Engels)


09/12/2020 Datingsites: grote liefde of groot bedrog?

Deze brochure van het ECC informeert over uw rechten als u zich inschrijft op een dating site.


09/12/2020 ECC-Net Report: Cross-border car purchases - Summary

Heel wat Europese consumenten beslissen om voor de aankoop van een wagen een kijkje te nemen over de grens en daar hun slag te slaan. Wat op het eerste gezicht een eenvoudige transactie lijkt, blijkt voor veel consumenten toch een obstakelrace te worden. Samenvatting van de uitgebreide studie van het ECC-Net over een auto kopen over de grenzen. (Engels)


09/12/2020 Veilig streamen

In alle comfort kijken naar uw favoriete programma op elk apparaat waar en wanneer u wilt, maakt videostreamen de nieuwe standaard voor de moderne consument. De brochure 'Veilig streamen' van het ECC-Net gaat dieper in op de verschillende vormen van streaming, de gevaren en geeft tips.


09/12/2020 Subscription traps in 6 EU countries 2017 - Summary

Naar schatting 3,5 miljoen Europese consumenten zijn de afgelopen drie jaar ingegaan op een aantrekkelijk onlineaanbod dat resulteerde in een ongewenst betalend abonnement. De slides vatten de resultaten samen van een studie uitgevoerd in opdracht van ECC Zweden en het Zweedse Consumenten Agentschap. (Engels)


09/12/2020 Oneerlijke praktijken

Hoe ontmaskert u oplichters en misleidende verkopers? Met de tips van ECC België bent u oplichters en bedriegers te slim af.


09/12/2020 Namaakproducten kopen ... goed idee?

Deze online brochure toont waarom u best geen namaak koopt en hoe u kunt vermijden dat u namaak koopt op het internet.


09/12/2020 Jaarverslag Belgische ODR-contactpunt

Sinds 1 januari 2016 is het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België het Belgische contactpunt voor consumenten en handelaars die hun geschil over een onlineaankoop afhandelen of zouden kunnen afhandelen via het Online Dispute Resolution of ODR-platform. Het jaarverslag 2016 van het Belgische ODR-contactpunt blikt terug op enkele spilmomenten, feiten en activiteiten tijdens dit eerste werkjaar.


09/12/2020 Jaarverslag ECC België 2018

We did it again … Opnieuw heeft het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België meer consumenten kunnen helpen met gratis hulp en juridisch advies. In 2018: 11.276! . Vooral vragen over passagiersrechten (annulaties, vertragingen, …) werden vaak gesteld. Ook klagen consumenten nog steeds over abonnementenvallen per telefoon. Ontdek het volledige jaarverslag van 2018.