Vraag van de maand

09/03/2023 Week van de consument. U komt toch?!

Ter gelegenheid van Internationale Dag voor de Consument organiseert staatssecretaris Alexia Bertrand, samen met een aantal organisaties waaronder ECC België de ‘Week van de Consument’. U bent van harte welkom!


09/03/2023 Vier slimme tips voor uw volgende online aankopen

Op 15 maart vieren we Wereld Consumentenrechtendag. Voor de gelegenheid geeft ECC België vier slimme tips voor veilig online shoppen. Die kunnen u geld en stress besparen.


28/02/2023 Xpendy

U dacht dat u een abonnement opzegde maar ontdekt dat Xpendy u bijna 30 euro aanrekent? Of u betalingsherinneringen stuurt? ECC België legt uit hoe u best reageert.


28/02/2023 Kredietkaart als wapen tegen dure ongewenste abonnementen

ECC-Net waarschuwt al jaren voor abonnementenvallen op het internet. Op vraag van de Europese consumentenbeschermingsautoriteiten pasten de drie belangrijkste kredietkaartmaatschappijen hun regels aan zodat consumenten vóór hun aankoop beter geïnformeerd zijn.


28/02/2023 Wat heeft Europa in petto voor consumenten?

De Europese interne markt wordt 30 in 2023. Maar de EU ijvert al 50 jaar voor sterke en beschermde consumenten. We sommen enkele realisaties op en geven een kort overzicht van wat er nog in de pijplijn zit.


21/02/2023 Zorgenvrij winkelen op het internet dankzij de WebshopCheck

Het internet is een grenzeloze onlinewinkel maar helaas ook een platform waar oplichters vrij spel hebben. Om problemen te voorkomen, checkt u best of de webshop uw vertrouwen waard is. Doe de WebshopCheck!


16/02/2023 Zalando

Slecht nieuws: Zalando weigert te bemiddelen met het ECC-Net in geschillen tussen hen en hun klanten. We wijzen u graag op een andere optie, nl. de Europese procedure voor kleine geschillen.


30/12/2022 Stakingen Ryanair: hoe vergoeding vragen?

Boekte u een vlucht bij Ryanair met vertrekdatum vrijdag 30, zaterdag 31 december, zondag 1 januari, zaterdag 7 of zondag 8 januari? De kans is groot dat uw vlucht geannuleerd werd door de staking van het cabinepersoneel.


22/12/2022


06/12/2022 Nieuwe consumentenregels in 2022: een overzicht

Nieuwe consumentenregels over de wettelijke garantie, digitale inhoud en diensten, oneerlijke handelspraktijken en onlinemarktplaatsen zijn sinds dit jaar van kracht. Dit zijn de belangrijkste nieuwigheden.