Garcinia Cambogia & varianten
Laatst aangepast op 07/02/2018.
ECC België ontvangt op dit moment heel wat klachten over de verkoop van het zogenaamde dieetsupplement Garcinia Cambogia. Ontving u ook een aanmaning tot betaling voor een gratis product of een ongevraagde levering? Geen nood, ECC België legt u uit wat te doen.
Hoe verloopt het?
Pure Garcinia Cambogia, Cambogia G Complex, Garcinia Life (Plus), Pro Plus Garcinia, ... worden stuk voor stuk omschreven als het ultieme dieetmiddel. Consumenten deelden hun ervaringen.
- Sommige consumenten bestelden een proefpakket omdat zij enkel de verzendingskosten moesten betalen of hen werd beloofd dat ze hun geld terugkrijgen wanneer ze niet tevreden zijn. De advertentie op Facebook was achteraf onvindbaar, de beweerde leveringen vonden nooit plaats, de terugbetaling bleek niet mogelijk of de consument kreeg een abonnement aan zijn been.
- Een andere consument vulde zijn gegevens in op de website om het product zelf te bestellen. Hierna zag hij pas de prijs. Hij vond het te duur en sloot de website om de bestelling te beëindigen. Een paar dagen later ontving hij toch een ‘proef’pakket en factuur.
- Enkele consumenten hadden nooit gehoord van Garcinia Cambogia, maar kregen plots een product toegestuurd waarvoor betaling gevraagd wordt.
- Andere consumenten vulden hun gegevens in op een willekeurige website (bv. om mee te doen aan een wedstrijd) en ontvingen een of meerdere aanmaningen tot betaling voor het dieetsupplement of zelfs een dreiging met dagvaarding door een Nederlands incassobureau.
Voor welke bedrijven moet u opletten?
Tot nu toe zijn de volgende bedrijven betrokken:
- Unlimited Vouchers Club Ltd – Verenigd Koninkrijk (www.garcinialifeplus.nl)
- Ru Ca Sales BV - Nederland (www.afslankringen.nl)
- 2Healthfreaks BV - Nederland (www.stayhealthyproducts.com)
- Bralex Webshops BV - Nederland (www.garciniacambogiashop.nl)
- Pro Plus Garcinia - PO Box in Singapore / Saint Kitts (www.proplusgarcinia.com/be)
Wat moet u doen?
U moet enkel betalen voor producten die u effectief tegen betaling hebt besteld en ontvangen. Producten die u ongevraagd toegestuurd krijgt, mag u houden zonder te betalen volgens de wetgeving op de afgedwongen aankoop. Een abonnement afsluiten zonder uw uitdrukkelijke instemming is niet wettelijk. Een aanmaning tot betaling voor een product dat u niet besteld of niet ontvangen hebt, is niet geldig. Blijf daarom kalm wanneer u wordt lastig gevallen om te betalen. Wij raden u alleszins aan om:
- alles zorgvuldig bij te houden, zeker indien u een print screen van de advertentie hebt
- de factuur niet te betalen
- de verkoper te contacteren en de beweerde overeenkomsten en factuur schriftelijk te betwisten
Zit een incassobureau achter de aanmaningen en dreiging tot dagvaarding? Weet dan dat incassobureaus moeten ingeschreven zijn bij de F.O.D. Economie om de activiteit van minnelijke invordering te mogen uitoefenen ten aanzien van Belgische consumenten. Zijn zij niet ingeschreven? Dan is hun vordering nietig. Daarnaast moeten personen die minnelijk invorderen, zoals incassobureaus maar ook gerechtsdeurwaarders, bepaalde regels naleven. Wanneer u schriftelijk en gemotiveerd de vordering betwist, mogen zij u niet meer lastig vallen. Wij raden u dus aan om het incassobureau of de gerechtsdeurwaarder aan te schrijven met de melding dat:
- u de verkoper al een schriftelijke betwisting hebt gestuurd
- u aandringt op een stopzetting van de invorderingsprocedure. Gebruik daarbij onze voorbeeldbrief
- u in contact bent met het Europees Centrum voor de Consument