Misleidende televerkoop

Oplichters proberen u op talloze manieren in de val te lokken. Soms bellen ze u zelfs rechtstreeks op. Ze stellen een gratis proefpakket voor en verzwijgen het abonnement dat daaraan vasthangt. Of ze beweren dat ze voor een vertrouwde organisatie werken en ontfutselen daarna uw bankgegevens.

De gouden tip? Geef tijdens een telefoongesprek nooit uw bankgegevens en/of pincode door. En schrijf u in op de Bel-me-niet-meer-lijst als u geen ongewenste, commerciële telefoontjes wenst te ontvangen. Werd u toch opgelicht? Kaart het dan aan via ConsumerConnect, het meldpunt van de Economische Inspectie van de FOD Economie.

Om u beter te wapenen tegen deze oplichtingspraktijk, delen we hieronder enkele scenario’s.

  • Een verkoper belt u op en doet u een aantrekkelijk voorstel: u krijgt een gratis proefpakket cadeau of mag extra goedkoop een bestelling plaatsen. U hebt geen interesse, maar omdat u niet bot wilt overkomen, gaat u ermee akkoord dat de verkoper u wat extra informatie toestuurt via e-mail. U ontvangt de e-mail, maar die stelt dat u zonet een nieuw abonnement aanging.
  • U ontvangt een alarmerend telefoontje van Microsoft. Een technicus stelde vast dat een virus uw computer heeft geïnfiltreerd. Gelukkig kan de beller dat meteen voor u oplossen. U krijgt een link die u zo snel mogelijk moet openen. Waarna de beller op uw computer inlogt en door uw bestanden en zelfs bankrekening bladert.
  • Iemand doet zich voor als medewerker van het Europees Centrum voor de Consument België en belt u op. Wat blijkt? U hebt recht op een terugbetaling. Die kunt u meteen ontvangen, als u via uw kaartlezer uw rekeningnummer en pincode doorgeeft. Alleen heeft ECC België niets met dit telefoongesprek te maken en gaat de oplichter met uw geld lopen. Deze praktijk heet spoofing.