Europese acties in autoverhuursector

Twee miljoen euro boete voor autoverhuurder GOLDCAR en transparante en betere voorwaarden van 5 grote autoverhuurbedrijven na overleg met de Europese Commissie

De afgelopen jaren klaagden steeds meer consumenten over GOLDCAR en andere autoverhuurbedrijven bij het Netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC-Net). Dit zette de Europese Commissie in 2014 al aan tot een dialoog met 5 grote autoverhuurbedrijven, waarbij de handhavingsautoriteiten in de lidstaten nauw betrokken zijn. Het resultaat is transparante en betere voorwaarden. Anderzijds wordt de controle door de nationale autoriteiten opgevoerd. Zo heeft de Italiaanse mededingingsautoriteit een boete opgelegd aan GOLDCAR voor oneerlijke handelspraktijken.

Online een huurauto reserveren is gemakkelijk. Maar wanneer de consumenten hun huurwagen ophalen, worden ze vaak aangezet tot het betalen van bijkomende kosten.

Een Duitse consument met vakantie in Spanje getuigt: “Toen ik de huurwagen bij GOLDCAR ging ophalen, werd ik onder druk gezet om een bijkomende verzekering (‘insurance cover’) voor 200 euro te nemen. Ik weigerde maar het personeel gaf niet toe. Uiteindelijk betaalde ik om de auto te krijgen.”

Europese Commissie riep autoverhuursector op tot dialoog

Het groot aantal klachten van de Europese Consumenten Centra over deze praktijken, zette de Europese Commissie er in 2014 toe aan een dialoog te starten met de vijf grote autoverhuurders. Intussen hebben Avis, Enterprise, Europcar, Hertz en Sixt hun algemene voorwaarden aangepast aan de Europese consumentenwetgeving. Ze stemmen in met het duidelijk informeren van de consumenten over de karakteristieken van de huurwagen, de kosten en de bijkomende opties. Ook de berekening van het verbruik en de procedure bij schade moet eerlijker. In de toekomst zal de Europese Commissie de praktijken van de autoverhuurbedrijven van nabij blijven volgen, vooral ook die van tussenpartijen.

AGCM veroordeelde handelspraktijken van GOLDCAR

De Italiaanse mededingingsautoriteit (AGCM) strafte GOLDCAR recent voor de agressieve manier waarop het de bijkomende producten promoot. AGCM verklaarde dat GOLDCAR consumenten onvoldoende en onduidelijk informeert over de dekking en de prijs van de bijkomende verzekeringen. Ook aanvaardde AGCM de algemene voorwaarden over het (bij)tanken niet.

De mededingingsautoriteit bekritiseerde het bedrijf omdat het gebruik maakt van de zwakke positie van de consumenten. Daarom moeten GOLDCAR Italië en GOLDCAR Spanje samen een boete van twee miljoen euro betalen.

15% van de Belgische consumenten die bij ECC België aankloppen met een probleem over autoverhuur, hebben een klacht tegen GOLDCAR in Italië of Spanje. 

Tips

  • Zet het personeel u onder druk? Reserveer bij een andere autoverhuurder als u niet vooraf reserveerde.
  • Hebt u al een reservatiebon? Dring erop aan dat de inhoud gerespecteerd wordt. Zo niet, betaal dan ‘onder voorbehoud’ de kosten voor de bijkomende verzekering. Noteer op de overeenkomst dat u niet instemt met de betaling en dat u de mogelijkheid openhoudt om uw geld terug te vragen. Vraag de naam van de bediende en noteer die. Stuur uw klacht per e-mail rechtstreeks naar het hoofdkantoor van het autoverhuurbedrijf. Geef aan dat u van in het begin niet ingestemd hebt met de betaling.
  • Komt het autoverhuurbedrijf u niet tegemoet? Contacteer de uitgever van uw kredietkaart en vraag een terugbetaling via de charge back-procedure. U vergroot de kans op terugbetaling als u kunt aantonen dat u onder druk gezet werd om te betalen. Informeer de kredietkaartmaatschappij over de beslissing van AGCM
  • Reist u naar Spanje? Spaanse bedrijven zijn verplicht u het klachtenformulier (‘Hoja de Reclamacion’) te geven als u erom vraagt. Vul het in en stuur het naar de bevoegde instantie die uw klacht zal opvolgen. Soms volstaat het naar dit document te vragen en uw probleem is van de baan.
  • Lees voor u een huurauto boekt de brochure ‘Een auto huren in Europa'. Reserveren, algemene voorwaarden, waarborg, verzekering, controle van het voertuig, ongeval en panne: het ECC België licht in deze brochure de juiste reflexen toe.
  • Raakt uw geschil met het autoverhuurbedrijf niet opgelost? Dien dan een klacht in bij ECC België.