Een terugblik op 2023
We blikken terug op een jaar waarin:
- we keihard knokten om de rechten van de consument in Europa te doen naleven: 14.460 behandelde aanvragen, dat is opnieuw een stijging. In 2023 met 10%.
- we zowaar een bedrag van 1,2 miljoen euro via minnelijke oplossing terug aan de consument konden geven.
- we consumenten informeerden over hun rechten in Europa met heldere informatie op de ECC-websites, via de nieuwsbrief en op sociale media. De websites telden 263.000 bezoekers.
- we in dialoog gingen met de Economische inspectie, bedrijven en federaties om dubieuze praktijken te melden en bemiddeling nog meer kans op slagen te bieden.
En samenwerking en dankbaarheid
We danken onze consumenten voor hun geduld, want ook in 2023 was het grote aantal dossiers een uitdaging en lieten de resultaten van bemiddeling soms lang op zich wachten.
We danken de handelaars en bedrijven om samen met ons naar oplossingen voor de consumentenklachten te zoeken en in 64% ook te vinden.
En tot slot danken we het netwerk van Europese Consumentencentra, de Economische Inspectie en vele andere organisaties voor de succesvolle samenwerking.