Verborgen abonnementen
U wilde gewoon online uw abonnement opzeggen, een CV aanmaken, een handleiding downloaden, een gratis staal of ultragoedkoop proefpakket proberen, ... en u hebt, zonder het goed te beseffen, een abonnement afgesloten voor die dienst.
Dat merkt u wanneer u een factuur of betalingsaanmaning ontvangt, uw bankrekening wordt gedebiteerd of bij het ontvangen van de vervolgzendingen. U hebt een verborgen en ongewenst abonnement afgesloten.
ECC België legt u uit wat te doen:
- De checklist met juridische argumenten.
- De bedrijven die momenteel voor problemen zorgen: Cvneed en Fixitfaster.
- Het stappenplan om voor uw rechten op te komen.
Uw checklist met juridische argumenten:
Aard van de overeenkomst en de totaalprijs
Knop met betaalverplichting.
Het herroepingsrecht
Deze bedrijven zorgen momenteel voor klachten:
Cvneed
- De betaalknop is niet in regel met de Europese wetgeving, dus is het abonnement nietig.
- Tenzij Cvneed u dit specifiek vroeg, kan een dienst niet starten binnen de herroepingsperiode. Eventuele geleverde diensten kunnen dan ook niet gefactureerd worden.
- Er is ook geen herroepingsformulier, maak dus gebruik van uw herroeping van 1 jaar.
- Is de consument minderjarig? Dan kunt u ook dit argument gebruiken om de geldigheid van het contract te betwisten.
Fixitfaster
- De betaalknop is niet in regel met de Europese wetgeving, dus is het contract nietig
- Tenzij Fixitfaster u dit specifiek vroeg, kan een dienst niet starten binnen de 14-daagse herroepingsperiode. Eventuele geleverde diensten kunnen dan ook niet gefactureerd worden.
- Er is ook geen herroepingsformulier, waardoor uw periode verlengt wordt.
Hoe reageert u best?
Een ongewenst abonnement? Dan reageert u het best zo:
- Dien meteen een schriftelijke klacht in bij de verkoper, bijvoorbeeld via e-mail. Daarin betwist en annuleert u de aankoop. Gebruik de argumenten hierboven indien ze van toepassing zijn. Betaalde u reeds iets? Vraag om de terugbetaling van alle onterecht geïnde bedragen.
- Ging u in op een aanbod voor een gratis staat en krijgt u nieuwe pakketten? Weiger deze. In theorie mag u een ongewenst pakket houden, omdat u het slachtoffer werd van een afgedwongen aankoop. Breng de handelaar in dat geval schriftelijk op de hoogte van uw standpunt.
- Beschikt de verkoper over uw kredietkaartgegevens? Laat uw kredietkaart dan blokkeren via CardStop (telefoonnummer 078 170 170). Zo kan de handelaar geen nieuwe betalingen innen. Teken ook bezwaar aan bij de betrokken bank of de uitgever van uw kaart. Zo kunt u onterecht geïnde bedragen proberen terug te vorderen.
- Stuurt de handelaar u een factuur? Betaal die niet en betwist ze meteen.
- Krijgt u een minnelijke invordering van een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder? Betwist die dan schriftelijk. Zodra het incassobureau of de deurwaarder uw gemotiveerde betwisting ontvangt, mag die u niet meer lastigvallen.
- Hou tijdens elke stap kopieën van al uw correspondentie bij.
- Hebt u toch bijstand nodig? Neem dan contact op met de juristen van ECC België.
Staat u op het punt om een onlineaankoop te plaatsen? Doe dan eerst de WebshopCheck voordat u uw aankoop bevestigt.
ECC België probeert steeds eerst in gesprek te gaan met het bedrijf, via onze netwerk collega’s. Lukt dat niet, omdat het bedrijf overtuigd is van hun praktijken of gewoon niet mee wenst te werken, weet dan dat wij de Economische Inspectie informeren wanneer wij vaststellen dat een nieuw bedrijf meerdere slachtoffers maakt.