Verborgen abonnementen

U wilde gewoon online uw abonnement opzeggen, een CV aanmaken, een handleiding downloaden, een gratis staal of ultragoedkoop proefpakket proberen, ... en u hebt, zonder het goed te beseffen, een abonnement afgesloten voor die dienst.

Dat merkt u wanneer u een factuur of betalingsaanmaning ontvangt, uw bankrekening wordt gedebiteerd of bij het ontvangen van de vervolgzendingen. U hebt een verborgen en ongewenst abonnement afgesloten. 

ECC België ontvangt veel klachten over dit soort contracten, telkens van andere bedrijven. Deze bedrijven houden vaak vol dat ze aan alle wettelijke verplichtingen met betrekking tot informatie te voldoen. In de realiteit is dat uiteraard vaak niet zo.

ECC België legt u uit wat te doen:

Uw checklist met juridische argumenten:

Aard van de overeenkomst en de totaalprijs

Europese regels verplichten onlineverkopers de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze te informeren over de aard en de totaalprijs van de overeenkomst. U moet dus duidelijk geïnformeerd worden over het feit dat het om een abonnement gaat en aan welke prijs.
 
Kreeg u deze informatie uitdrukkelijk tijdens het aankoopproces? En stond het duidelijk in uw bevestiging? Nee? Dan kunt u dit argument gebruiken tegen de firma.

Knop met betaalverplichting.

Nog volgens Europese regels moet de knop waarop u tijdens het aankoopproces moet klikken om uw bestelling af te ronden enkel de duidelijke en ondubbelzinnige tekst bevatten die aangeeft dat u verplicht bent te betalen (bv. ‘Nu betalen’, ‘Bestelling met betalingsverplichting’).
 
Stond er andere informatie bij op de knop of een andere tekst? Dan bent u niet gebonden door het contract en moet u niet betalen.

Het herroepingsrecht

Het herroepingsrecht geeft u 14 dagen bedenktijd om uw onlineaankoop te annuleren, ook voor diensten en abonnementen. De bedenktijd begint te lopen op het moment dat het contract gesloten wordt. U kunt annuleren zonder kosten en zonder dat u een reden moet opgeven.
 
Een abonnement kan al starten vóór die periode van 14 werkdagen, maar dan moet het bedrijf u, volgens de Europese wetgeving, uitdrukkelijk hierom vragen. Doen ze dit niet, dan kunnen ze geen betaling vragen voor diensten geleverd tijdens die periode.
 
En, er moet u een herroepingsformulier ter beschikking gesteld worden. Is dit niet het geval? Dan hebt u een herroepingsrecht van 1 jaar en kunt u uw abonnement opzeggen op elk moment, zonder kosten. 
 

Deze bedrijven zorgen momenteel voor klachten:

Cvneed

We ontvangen tientallen klachten van consumenten die zich opgelicht voelen door Cvneed. Dit Nederlandse bedrijf staat hoog in de resultatenlijst in bijvoorbeeld Google wanneer u zoekt op het maken van een CV.
 
Hebt u een ongewenst een abonnement afgesloten bij Cvneed? Betaal niets en betwist schriftelijk. Dit zijn uw argumenten:
  • De betaalknop is niet in regel met de Europese wetgeving, dus is het abonnement nietig. 
  • Tenzij Cvneed u dit specifiek vroeg, kan een dienst niet starten binnen de herroepingsperiode. Eventuele geleverde diensten kunnen dan ook niet gefactureerd worden.  
  • Er is ook geen herroepingsformulier, maak dus gebruik van uw herroeping van 1 jaar.  
  • Is de consument minderjarig? Dan kunt u ook dit argument gebruiken om de geldigheid van het contract te betwisten.
Lees hier hoe u uw stappen onderneemt.
 
Cvneed reageerde niet meer op de laatste mails van onze Nederlandse collega’s. Dus via het netwerk zijn minnelijke oplossingen niet meer mogelijk. De Economische inspectie werd geïnformeerd over de praktijken van dit bedrijf.
 
U hebt schriftelijk betwist, maar u blijft minnelijke aanmaningen ontvangen? U kunt deze negeren, zolang het niet om een aangetekend schrijven gaat. 

Fixitfaster

Fixitfaster biedt het downloaden van handleidingen aan, maar via een betalend abonnement! Dit is niet altijd duidelijk voor de consument, vandaar dat we ook veel klachten ontvingen tegen dit Nederlandse bedrijf.
 
Meestal komt de consument op deze website terecht door de hoge plaats in de online zoekresultaten, via bijvoorbeeld Google.
 
U hebt een ongewenste abonnement afgesloten bij Fixitfaster, betaal niets en betwist met de volgende argumenten:
 
  • De betaalknop is niet in regel met de Europese wetgeving, dus is het contract nietig 
  • Tenzij Fixitfaster u dit specifiek vroeg, kan een dienst niet starten binnen de 14-daagse herroepingsperiode. Eventuele geleverde diensten kunnen dan ook niet gefactureerd worden.  
  • Er is ook geen herroepingsformulier, waardoor uw periode verlengt wordt. 
Lees hier hoe u uw stappen onderneemt.
 
Momenteel zijn minnelijke oplossingen via het netwerk van Europese Consumentencentra nog mogelijk. U kunt naar ons verwijzen in uw mail aan Fixitfaster.

 

Hoe reageert u best?

Een ongewenst abonnement? Dan reageert u het best zo:

  1. Dien meteen een schriftelijke klacht in bij de verkoper, bijvoorbeeld via e-mail. Daarin betwist en annuleert u de aankoop. Gebruik de argumenten hierboven indien ze van toepassing zijn. Betaalde u reeds iets? Vraag om de terugbetaling van alle onterecht geïnde bedragen.
  2. Ging u in op een aanbod voor een gratis staat en krijgt u nieuwe pakketten? Weiger deze. In theorie mag u een ongewenst pakket houden, omdat u het slachtoffer werd van een afgedwongen aankoop. Breng de handelaar in dat geval schriftelijk op de hoogte van uw standpunt.  
  3. Beschikt de verkoper over uw kredietkaartgegevens? Laat uw kredietkaart dan blokkeren via CardStop (telefoonnummer 078 170 170). Zo kan de handelaar geen nieuwe betalingen innen. Teken ook bezwaar aan bij de betrokken bank of de uitgever van uw kaart. Zo kunt u onterecht geïnde bedragen proberen terug te vorderen.
  4. Stuurt de handelaar u een factuur? Betaal die niet en betwist ze meteen.
  5. Krijgt u een minnelijke invordering van een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder? Betwist die dan schriftelijk. Zodra het incassobureau of de deurwaarder uw gemotiveerde betwisting ontvangt, mag die u niet meer lastigvallen.
  6. Hou tijdens elke stap kopieën van al uw correspondentie bij.
  7. Hebt u toch bijstand nodig? Neem dan contact op met de juristen van ECC België.

Staat u op het punt om een onlineaankoop te plaatsen? Doe dan eerst de WebshopCheck voordat u uw aankoop bevestigt.

ECC België probeert steeds eerst in gesprek te gaan met het bedrijf, via onze netwerk collega’s. Lukt dat niet, omdat het bedrijf overtuigd is van hun praktijken of gewoon niet mee wenst te werken, weet dan dat wij de Economische Inspectie informeren wanneer wij vaststellen dat een nieuw bedrijf meerdere slachtoffers maakt.